torsdag 1. august 2013

Afrika Afrika jeg skal til Afrika!


Denne bloggen er opprettet i førsteomgang for at mine kjente og kjære skal kunne ta del i mitt 10 mnd lange eventyr i Afrika, men også som en del av et informasjonsarbeid for "Idrettensfredskorps".

Jeg skal studere studie "Idrett, Kultur og Utviklingssamarbeid" ved NIH som integreres inn i min idrettsbachelor. Studie baserer seg først og fremst på NIFs prosjekt "Idrettens fredskorps" og er å betrakte som et ledd i utvekslingen av idrettsfaglig kunnskap og ferdigheter. Prosjektet er et utvekslingsprogram med navn "Youth Sport Excange Program" som i vårt tilfelle er utviklet med det målet om å sende norske ungdommer til frivillig idrettsrelatert arbeid i et år i et land i det sørlige Afrika: Zambia eller Zimbabwe. I år er vi 11 ungdommer som drar via dette prosjektet, 7 til Zambia og 4 til Zimbabwe.  Jeg er en av de heldige som skal arbeide for en av NIFs samarbeidspartnere i Zimbabwe, "Sport and Recreation Comission" med ulike idrettsprosjekter i ett eller flere lokalsamfunn.

4. august flyr vi (årets frivillig) for Idrettensfredskorps fra Gardemoen til Lusaka i Zambia. Her skal vi alle være samlet i 10 dager for en kursing og innføring. Så deler vi oss inn i i grupper basert på frivillige som skal være i Zambia og Zimbabwe. Hvor vi frivillige som skal arbeide i Zimbabwe skal til i Harare i 2-3 dager for å reflektere over møte med Zimbabwe og NIFs sine samarbeidspartnere her. Etter dette så går turen til min vertsfamilie. Jeg har enda ikke fått informasjon om min vertsfamilie og derfor lite informasjon å dele. Men jeg har fått beskjed om at jeg skal arbeide i provinsen Manicaland, og forholde meg til byen Mutare.

Map of Zimbabwe




















I denne forbindelse er det vanvittig mye forberdelser (da mener jeg MYE forberdelser), vaksinasjoner, visumsøknader, forsikring, politiattest, passbilder, opp arbeiding av penger til et depositum og til slutt røntegen av lungene. Og nå som vi har kommet ekstremt nærme avreise dato, 4. august er det utalig med ting som gjennstår, flytting fra en eventuell leilighet, reise hjem for en borteboende student, pakking (etter en check liste utarbeidet av NIF), skattekort, innsending av ulike dokumentasjoner, sørge for student registering, ordne med stuidelån, fryse abonnementer, innkjøp av alt mulig rart av ting som foreksempel fra apoteket (vitaminer, salttabletter, melkesyretabletter, kultabletter, intimsaker, antiback og ikke minst egne medisiner osv).

Nå, uke 31 (29 juli - 3 August) har vi idrettsfrivillige studieuke på idrettenshus ved Ullevållstadion. Studieuken består hovedsaklig av forelsninger fra både interne og eksterne forelesere fra 09.00-16.00 om forskjellige temaer med arbeidsoppgaver knyttet til de ulike. Studie er bygd opp på obligatoriske kurs, eksamner, fremføringer og oppgaver som skal leveres underveis i utvekslingsprogrammet. Studie er et springbrett til å hjelper oss til å reflektere over ulike problemerområder og problemløsninger.

Etter denne korte intruksjonen skal dere nå få se hvordan jeg ligger an i forhold til mine siste forbredelsene. haha.
(Mamma ikke få hetta, det skal være borte til du kommer hjem)


KAOS..



1 kommentar: